*Untungnya Kami :)


Semalam saye ber-blogwalking dekat s a y a . c u m a . g a d i s . b i a s a blog a.k.a niesa suka suki blog saye terjumpe entry ni . Ya Allah , bertuah nye saye rase saye jadi seorang perempuan :)

Beruntungnya seorang wanita

1. Dia bekerja dengan Tuhan,jadi 'kilang' manusia.tiap-tiap bulan dia cuti bergaji penuh.7 hingga 15 hari sebulan dia tak wajib sembahyang tetapi Allah anggap diwaktu itu sembahyang terbaik dirinya.

2. cuti bersalin juga sehingga 60 hari.cuti ini bukan cuti suka hati tapi,cuti Allah yang beri sebab dia bekerja dengan Allah.orang lelaki tak ada cuti dari sembahyang.sembahyang wajib baginya dari baligh sehingga habis nyawanya.

3. satu lagi berita gembira untuk wanita,sepanjang dia mengandung Allah sentiasa mengampunkan dosanya .lahir saja bayi,seluruh dosanya habis.Inilah nikmat Tuhan beri kepada wanita,jadi kenapa takut nak beranak?

marilah kita pegang kepada tali Allah .
seandainya wanita itu mati sewaktu bersalin ,itu dianggap mati syahid...
Allah izinkan terus masuk Syurga,untuk orang kafir dia tak dapat masuk Syurga tapi Allah bagi kelonggaran siksa kubur.

4. untuk peringatan semua wanita yang yang bersuami,seluruh kebaikan suaminya,semuanya isteri akan dapat pahala tetapi dosa-dosa suami dia tak akan tanggung.

5. di akhirat nanti seorang wanita solehah akan terperanjat dengan pahala extra yang banyak dia terima diatas segala kebaikan suaminya yang tak disedari.

bila dia lihat suaminya tengah terhegeh-hegeh di titian Sirat,dia tak nak masuk syurga tanpa suaminya,jadi dia pun memberikan pahalanya kepada suami untuk dapat masuk ke syurga bersamanya.

6. manakala suami pula mempunyai tugas-tugas berat didalam dan diluar rumah,segala dosa-dosa anak isteri yang tak dididik suami akan tanggung.

oleh itu,dinasihatkan kepada semua wanita supaya faham akan syariat Allah agar tidak derhaka kepada-Nya.

Creadit to ; Cik Niesa , Thanks for sharing ! Sharing is caring right ?

Zafirah Rostam

No comments :